Doorgeef column – Manden: hipper dan ooit!

Heeft u deze prikkelende Doorgeef column al gelezen? Luuk van der Leeden, van Van der Leeden Mandwerk, schrijft over het ondernemerschap. We zijn benieuwd wat u ervan vindt. Geef gerust online uw mening!


Manden: hipper dan ooit!

Het stokje is in de afgelopen 102 jaar drie keer doorgegeven. In 1915 is Van der Leeden Mandwerk door mijn overgrootvader P.L. van der Leeden opgericht. Als u nu denkt dat er een idyllische schildering volgt van een perfect familiebedrijf in het landelijke Ameide, waar alles van een leien dakje gaat… Nee! Minder dan 30 procent van alle familiebedrijven redden het tot de derde generatie en vallen door de spreekwoordelijke mand. Met trots kan ik echter zeggen dat deze met de hand gevlochten mand tot in de vierde generatie toe een sterke bodem heeft en de vijfde generatie al te trappelen staat om hun bijdrage te mogen leveren.

In 1998 werd het bedrijf door mijn ouders officieel aan mij overgedragen. De daadwerkelijke overdracht begon echter al eerder en kan beter worden beschreven als een proces, dan één momentopname. Vanwege het karakter van het bedrijf, de toewijding en vooral ook het enthousiasme van mijn ouders voor het ambacht, ben ik vroeg in aanraking gekomen met wat werken in een familiebedrijf en ondernemerschap betekenen. De kennis is door de jaren heen gegroeid en de passie voor het vak zit in de genen.

In meer dan 100 jaar is de markt aan allerlei fluctuaties, zoals trends en crises onderhevig geweest. Voor mij persoonlijk is de grootste uitdaging om mijn klanten te verrassen met de nieuwste trends en ontwikkelingen in rotan, gevlochten en natuurlijke materialen. Het enthousiasmeren van mijn klanten voor een fantastisch nieuw product, is voor mij de beste interactie. Ik heb veel ideeën en inspiratiebronnen die ik graag wil delen. Ondernemen is niet mogelijk zonder buiten de lijntjes te kleuren.

Als je afwijkt van de gebaande paden, ontstaat vaak iets moois. Iemand die hier alles vanaf weet, is creatief genie Menno Kroon. Menno kan na een 30-jarige samenwerking ook familie worden genoemd. In een prettig en nauw samenwerkingsverband is deze designer actief betrokken bij de ontwikkeling van onze nieuwe producten en het creëren van nieuwe trends. Zijn adviezen zijn erg waardevol voor mij en het bedrijf. Het is makkelijk om je mee te laten slepen in alle richtingen, maar op Menno´s kompas kun je zeilen.

‘The sky is the limit´is ook hier van toepassing. Alles wat van natuurproducten zoals rotan en wilg gevlochten kan worden, behoort tot de mogelijkheden. Urban gardening, Scandinavische simpliciteit en beachy Ibiza zijn een kleine greep uit onze nieuwste ‘on trend’ thema´s. Wanneer een thema is gecreëerd, wordt er een presentatie mee neergezet in de showroom en op beurzen. Beleving van sfeer en de producten die dit bewerkstelligen, zijn voor mijn klanten erg belangrijk. De showroom zal wederom worden uitgebreid om in de toekomst nog meer mogelijkheden te kunnen tonen. Soms krijg ik van mijn klanten ook de vraag om bij hen een thema neer te zetten. Een goed voorbeeld hiervan is bij Douwe en Tom in Tuincentrum Vechtweelde in Maarssen. In hun tuincafé kun je de passie voor de natuur niet alleen proeven, maar ook zien. Als je zo prettig kunt samenwerken en de liefde voor de natuur en haar materialen deelt, heb je het beste canvas om op te schilderen.

Volgende Doorgeefcolumn: Douwe Kral van Tuincentrum Vechtweelde

Gepubliceerd op: 15-09-2017

Reacties

Comments