Doorgeefcolumm: Arriën van den Berg van PW Markets

Arriën van den Berg, International Sales Director van PW Markets, trapt de eerste Trendline Doorgeefcolumn af, bedoeld om diverse mensen hun visie op ons boeiende vak te laten geven.

Heeft u ‘Kijken, kijken… en waar (in)kopen’ gelezen? We zijn benieuwd wat u ervan vindt. Geef gerust online uw mening! Enne… Ron Bouwman van Bomont, u bent de volgende!

Lees hieronder alsnog de column:

KIJKEN, KIJKEN… EN WAAR (IN)KOPEN?

Voor mijn werk bij PW Markets bezoek ik de verschil- lende (inter)nationale vakbeurzen op het gebied van Home, Gift, Garden & Fashion om onderscheidend en aanvullend aanbod te zoeken voor de verschillen- de formules zoals TICA, Trends & Trade en Fashion Extras die wij exploiteren. Op de terugweg vanuit Frankfurt, waar ik Ambiente bezocht, liet ik de di- verse gesprekken die ik met onze groothandelaren en importeurs in gedachte de revue passeren.

Er is al langere tijd een ommekeer gaande in het retaillandschap, dat is niets nieuws. Lange tijd heeft dit ook zijn effect op het bezoek van detaillisten aan de diverse vakbeurzen. Wat ik bemerkte het afgelopen inkoopseizoen is dat de bezoekersaantallen van deze beurzen gelukkig weer aantrekken. Er was weer een positieve dynamiek te voelen in de vele paden tussen de stands! Mijn enthousiasme werd enigszins getemperd door de reacties van diverse standhouders, onze klanten, toen ik mijn constatering met hen deelde. Inderdaad, er zijn weer meer bezoekers, maar zij gebruiken deze beurzen steeds meer op een andere manier en niet alleen meer om bestellingen te plaatsen. De detaillist komt ze- ker om in te kopen, maar ook steeds meer om zich te oriënteren, staat open voor lezingen die door de beurs georganiseerd en gefaciliteerd worden. Wat mij opvalt is dat er zelfs Trend Tours georganiseerd worden, waarvoor de detaillist zich kan inschrijven om de laatste trends te spotten. Als groothandelaar willen we graag zien wat bepaalde inspanningen die wij verrichten opleveren. Hoeveel omzet genereert de vertegenwoordiger? Hoeveel orders schrijven we op de beurzen? Staat dit in verhouding tot de gemaakte kosten? Door het veranderende inkoopgedrag van de detaillist kunnen we dit niet meer herleiden. We kunnen pas aan het einde van het seizoen concluderen of alle inspanningen gezamenlijk het gewenste resultaat hebben opgeleverd. Geldt dit ook niet voor u als winkelier? De tijd dat de consument vanzelf uw winkel binnenliep is echt voorbij. Ook u moet meer inspanningen leveren om pas aan het einde van het jaar te kunnen zien of u succesvol bent geweest.

Gelukkig zien steeds meer winkeliers de kansen weer, ondanks de moeilijke tijd van afgelopen periode. De ontwikkeling van social media behoort tot deze kansen, maar ook wordt er meer samen- gewerkt door winkeliers onderling en ontstaan er nieuwe initiatieven die het winkelbeeld in de straten weer aantrekkelijk maken. Een voorbeeld van zo’n winkelier is Ron Bouwman van Bomont. Met acht winkels in Zeeland en West-Brabant laat hij zien hoe je van een traditionele cadeau- en souvenirwinkel een eigentijdse formule kunt maken. De fysieke en online presence is daar dik in orde. Tevens zie je hier dat de winkels als beleving-, en als oriëntatiepunt fungeren voor de consument en dat de stap om online te kopen gemakkelijk, snel en zonder beperkingen is.
Moeten wij als ondernemers in deze branche niet nog meer naar het gedrag van consumenten kijken en nóg beter proberen te begrijpen wat hij of zij nou exact wil? Bij onze formules doen we dit steeds meer, e-commerce staat daarom hoog bij ons op de agenda. Want uiteindelijk bent u als pashouder bij onze inkoopcentra ook een consument.

Gepubliceerd op: 09-03-2017

Reacties

Comments