Gelezen in Trendline: Conceptstore in Nijmegen: ontmoet het nieuwe broertje

Bijna vier jaar geleden begon het avontuur van conceptstore Make My Day in Nijmegen en afgelopen februari kwam Make My Day Men erbij. Voor eigenaren, en tevens broer en zus, Jan en Julie was dit op een droomlocatie: recht tegenover het huidige pand. Al het ‘mannenspul’ ging naar de nieuwe winkel en ook de eerste Make My Day kreeg een makeover. Dit alles bij elkaar duurde vier weken. Trendline Magazine volgde de verbouwing op de voet en sprak met Jan en Julie over het prachtige eindresultaat.

Gefeliciteerd met de nieuwe winkels! Kunnen jullie wat over de verbouwing vertellen?

Jan: “In totaal hebben we vier weken verbouwd, twee weken bij Make My Day Men en twee weken bij de bestaande locatie”. Julie: “We liepen de hele tijd strak op planning en het ging allemaal goed”. In het verleden is het wel eens anders geweest, lacht de eigenaresse. “Ons team wordt steeds groter en daardoor konden veel mensen meehelpen. Dat was heel fijn”.

Twee weken per winkel is vrij rap, konden jullie meteen open?

Julie: “Het scheelt dat we geen nieuwe winkel zijn. Je hebt veel ervaring met de andere locatie en hierdoor heb je meer ideeën over hoe je het wil aanpakken. Dat maakt het makkelijker”. Jan: “Er was al veel spul uit het mannengedeelte van de andere winkel en de meeste kleding hadden we a een half jaar geleden ingekocht”.

Wat waren de reacties op de verbouwing?

Jan: “Heel goed. Veel klanten waren positief over het ‘lichtplan’. Eerst hadden we wel licht, maar geen plan. Als je pas begint, houd je je natuurlijk in met uitgaven en ga je voor een goedkopere oplossing, een lampje hier en daar”. Julie: “Grappig hoe een klant dan onbewust kijkt. Nu zeggen mensen opeens dat het lichter en ruimer is. Ik vond het ook leuk dat je door de (her)opening merkt dat je vaste klanten hebt. Mensen die op social media zagen dat we aan het verbouwen waren en daardoor een kijkje kwamen nemen”.

Hoe kwam de winkelinrichting tot stand?

Jan: “Dat hebben Julie en ik samen bedacht. We hebben veel inspiratie opgedaan in verschillende steden zoals Kopenhagen en New York. Ook Pinterest is een fantastisch medium. Er is bijvoorbeeld een rek dat we op Pinterest zagen dat helemaal op maat is gemaakt. Maar ook veel andere dingen zijn (semi) op maat gemaakt om tot iets unieks te komen. Niet alles natuurlijk, want als ondernemer let je ook op de kosten”.

Hebben jullie nog iets speciaals gedaan voor de opening?

Julie: “Ja, we hebben een feestje gegeven. Dat vonden we net wat anders dan een borrel in de winkel”. Jan: “Door onze vaste klanten hadden we er ook vertrouwen in om zoiets te organiseren”. Julie: “Ik denk dat er zo’n 200 mensen waren. We hadden een kaartverkoop en gastenlijst”. Jan: “Het was echt kicken”.

Waarom Make My Day Men?

Jan: “Door een onderbuikgevoel, maar ook als je bekijkt hoeveel mannenzaken er zijn in Nijmegen. Winkels met een bepaalde exclusiviteit en een goede prijs. Ik denk dat er een markt is van mannen die niet al te veel willen uitgeven, maar die iets willen hebben waar niet iedereen mee loopt. Daar kunnen we mooi op aanhaken en bovendien vind ik het ook super leuk om te doen”.

Hoe zorgen jullie voor die exclusiviteit?

Julie: “We zoeken naar dingen die we zelf leuk vinden, het commerciële werkt niet bij ons. Dat zie je ook in de inkoop. We zijn altijd op zoek naar merken die niet in Nijmegen worden verkocht of waar er weinig van zijn in Nederland. We hebben nu een redelijk vast pakket van kleding en af en toe komt er een merk bij en valt er weer wat af. Qua accessoires en muziek is het een constante zoektocht om iets unieks aan te bieden. Bijna alles wat we verkopen, komt uit het buitenland. Dat komt vooral door vakanties en beurzen”.

Hoe is Make My Day eigenlijk ontstaan?

Jan: “Julie is de oprichter van Make My Day. Zij heeft modemanagement gedaan en banen gehad in de mode- en interieurbranche, maar kon haar creatieve ei niet zodanig kwijt. In combinatie met veel stedentrips, waar je steeds meer conceptstores zag, is het idee ontstaan. In Nijmegen was er toentertijd nog geen conceptstore”.

Wat zijn jullie ambities?

Julie: “We hebben echt naar Make My Day Men toegeleefd en willen dit eerst verder uitwerken, omdat we merken dat er in Nijmegen vraag naar is. Nu eerst zien hoe dit gaat uitpakken en dan kijken we stapje voor stapje naar de toekomst”. Jan: “Het is ook afhankelijk van wat we zelf leuk vinden. Ik ben bijna 28, dus redelijk jong, en vind het super cool dat we al twee winkels hebben”. Julie: “Het past ook bij ons om niet te snel te gaan. Het is juist goed om het concept helemaal in detail te hebben voordat we weer verder gaan”.

Meer informatie

www.makemydaynijmegen.nl

Gepubliceerd op: 25-06-2018

Reacties

Comments