Gezondheid en hygiëne: de belangrijkste trends binnen de horeca

Gezond eten aanbieden en zorgen voor een optimale hygiëne bij de bereiding zijn sinds enkele jaren belangrijke trends in het horecawezen. En dat is volkomen terecht, want jouw klanten moeten ervan op aan kunnen dat jouw delicatessen perfect en hygiënisch zijn. En natuurlijk gezond zijn voor lichaam en geest. Jouw klanten moeten dus ook in ruime mate kunnen kiezen uit gezonde producten zonder allerlei toevoegingen van E-nummers of een overdaad aan vetten, zout of suiker. Obesitas en hart- en vaatziekten zijn serieuze volksziekten in Nederland en voedsel speelt daarbij een cruciale rol. Reden genoeg om duurzaam, gezond, hygiënisch en groen voedsel aan te bieden aan jouw klanten. Maar hoe kun je als horecaondernemer nu echt op een slimme manier inspelen op deze trend?

Zorg voor een goede en gezonde opslag van voedselwaren

Schoon en gezond voedsel bereiden begint met de een grote en betrouwbare koelkast kopen voor jouw restaurant, café of eetgelegenheid. Kies voor een energiezuinige en dus duurzame koelkast kopen van een bewezen goed merk. Als horeca-uitbater doe je er slim aan jouw klanten te melden dat je goede en duurzame apparatuur gebruikt, zoals koelkasten, maar ook duurzame verlichting en groene stroom. Klanten waarderen dit en het vergroot hun vertrouwen in en sympathie voor jouw onderneming.

Biedt voldoende gezond voedsel aan

Recent is door onderzoeksbureau Technomic onderzocht welke invloed een gezonde menukaart heeft op de klandizie van de horeca. Dit onderzoek toonde aan dat liefst 40 procent van de consumenten de neiging heeft om naar een eetgelegenheid gaan met een gezond productaanbod. Ook al ze deze menu’s zelf niet eten, genieten gezonde en hygiënische restaurants de absolute voorkeur. Het is dan ook wel begrijpelijk dat tal van internationale fastfoodketens – denk aan McDonalds en KFC – hun voedselaanbod flink verbreed hebben en naast calorierijk fastfood nu ook salades, groentes en light producten aanbieden.

Zorg dat jouw restaurant of café altijd tiptop schoon is

Ten slotte: klanten waarderen hygiëne enorm. Met name de toiletten en de tafels in eetgelegenheden zijn voor bezoekers een belangrijke indicatie hoe het bij jou met de hygiëne is gesteld. Zorg ervoor dat de wc’s minstens twee maal per dag grondig schoongemaakt worden en fris ruiken.. Geen leuk klusje, maar beter dan slechte Google-reviews teruglezen met klachten over en stinkend of vis toilet, toch? Als er klanten vertrekken, neem dan telkens het vrijkomende tafeltje direct af met een frisse doek met een bacterie dodend middel. Zo houd je kritische klanten (meer) dan tevreden en bouw je sneller een betrouwbare – en grotere – klantenkring op.

 

Gepubliceerd op: 30-08-2019

Reacties

Comments