Groeivoorspelling verhult retail dynamiek

INretail heeft weer een aantal brancheprognoses gedaan voor 2018. Deze brancheprognoses zijn sterk beïnvloed door de dynamiek in de retail. Ook benieuwd naar de grootste veranderingen? Lees met ons mee.

INretail voorspelt een 4% groei in omzet bij woonwinkels. De modebranche zal naar waarschijnlijkheid twee procent stijgen. Daarnaast toont online opnieuw zijn belang, omzet op het web groeit harder dan de offline omzet. Multichannel retail is ook nog steeds aan het groeien, kansen zitten in service-, lease- en recycleconcepten. Consumenten hebben hier behoefte aan, blijkt uit het onderzoek Retail richting 2030, retail rules. Het speelveld verandert steeds sneller, nieuwe regels gaan gelden en andere spelers maken hun entree.

De omzetprognose voor 2018 is een gemiddelde. Dat verhult de enorme dynamiek van omzetplussen en -minnen. Een aantal marktpartijen domineert en hun omzet zal blijven stijgen. Dat raakt kleinere spelers zonder niche-expertise. De woonretail profiteert in 2018 nog van de florerende huizenmarkt. Tegelijk krijgt de branche te maken met het dempingseffect van de omzetgroei van de laatste jaren.

Retail definitie

Groeipotentie zit vooral in nieuwe retailconcepten, waarbij de basis wordt verrijkt met service- en leaseabonnementen en dienstverleningsvormen. De marktgroei zal dan in de pas kunnen blijven lopen met de inflatieontwikkeling. Voorwaarde is dat retailers hun concepten doorontwikkelen om de werkelijke consumentenbehoefte in te kunnen vullen. Dat neemt een herdefiniëring van de retail met zich mee en dat daagt uit. Naast kopen komen dan ook ook recyclen, ruilen en leasen in beeld. De consument weet dat al, nu de retail nog.

Meer informatie

www.inretail.nl

Gepubliceerd op: 09-01-2018

Reacties

Comments