Grote merken vs. kleinere winkels: het online gevecht om de gunst van de Black Friday-kopers

Onderzoek van Ingenico en YouGov naar koopgedrag in Europa laat zien dat ruim ruim 40% van de Nederlanders dit jaar van plan was online te shoppen op Black Friday. De kleinere winkels maakten zich ook dit jaar weer op voor een stevige strijd tegen de grote merken.

Afgelopen Black Friday (23 november) namen kleine retailers het op tegen de grote merken. Ingenico Group deed onderzoek in samenwerking met YouGov naar consumentengedrag en de kansen voor de kleinere retailers. Voor het onderzoek werden consumenten in zes landen ondervraagd: Nederland, België, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Spanje. Van de Nederlandse respondenten gaf 25% aan al eerder op Black Friday online geshopt te hebben en dat ook dit jaar weer van plan te zijn. 15% had nog nooit Black Friday-inkopen gedaan, maar was dat dit jaar wel van plan. Uit de data bleek dat de verkopen in Europa gemiddeld 72% hoger uitpakken dan op een normale vrijdag. In Nederland leggen we de lat zelfs nog hoger: er werd vorig jaar 132% meer uitgegeven op Black Friday.

Bijzonder aan Nederland is dat de kleinere retailers uit eigen land het goed doen ten opzichte van de grote internationale merken. Van de Black Friday-shoppers heeft 26% een voorkeur voor kleine, gespecialiseerde lokale winkels en 64% kiest het liefst voor gevestigde Nederlandse merken zoals Coolblue. 31% gebruikt bij voorkeur internationale webshops als Amazon.com en AliExpress. Het zou erop kunnen wijzen dat kleinere ondernemingen zich steeds beter kunnen weren tegen het geweld van grote massashops, dankzij een gerichter aanbod en betere service en betaalmogelijkheden. Verder valt op dat Nederlandse consumenten, naast rechtstreeks via de website van de aanbieder (61%), via een app (23%) en social media (12%), inmiddels ook via spraakassistenten als Alexa en Google Home aankopen doen (6%) op Black Friday.

Fun facts over Black Friday

  1. Me, myself and I: Bijna de helft (46%) van de Nederlandse respondenten koopt tijdens Black Friday iets voor zichzelf. Slechts 18% koopt iets voor de partner en 2% iets voor vrienden (en 1% voor het huisdier).
  2. It’s a man’s world. Toch?: 46% van de mannen koopt iets voor zichzelf. En de vrouwen? Van hen koopt 47% iets voor zichzelf!
  3. Beam me up, Alexa: 13% van de consumenten tussen 18 en 24 jaar schakelt een spraakassistent zoals Alexa in om aankopen te doen. Van de mensen tussen 35 en 44 jaar is dat 7%. Mensen van 45 jaar en ouder gebruiken geen spraakassistent voor aankopen.
  4. Even geduld, alstublieft: Bijna de helft van de consumenten (48%) wil wel even wachten met een aankoop tot Black Friday. Vooral jongeren hebben geduld: 68% van de 18- tot 24-jarigen zegt te wachten (waarvan bijna een derde tot wel drie maanden). Ouderen hebben minder geduld: slechts 32% wil een aankoop uitstellen.
  5. Return to sender: Van de ondervraagde online shoppers zegt 12% dat ze gekochte items vaak retourneren. Wie doen dat vooral? 9% van de vrouwen geeft aan vaak iets terug te sturen, tegen 14% van de mannen.

Meer informatie

Bekijk hier de infographic

www.criteo.com

Gepubliceerd op: 26-11-2018

Reacties

Comments