‘More theatre is more sales’

Met hun speciale kerstshows verrassen Pascal Koeleman en Rudi Tuinman van 2Dezign bezoekers elk jaar weer. Het thema van deze editie is ‘Kinemona Vintage’. Geliefde objecten en meubels uit het verleden krijgen een frisse, gepolijste look en worden gecombineerd met moderne stukken en decoraties. Trendline sprak met Pascal Koeleman over de kersttrends van nu en natuurlijk Kinemona Vintage.

Wat is momenteel hip & happening in kerstland?
“Het is wereldwijd ‘more theatre, more sales’. Wat er gekocht wordt, verschilt per land. Ook of dat meer wit, goud of platina is. Verbazingwekkend vond ik wel dat in Duitsland de minimalistische zwarte bellen het beste lopen. In Italië̈ verkopen bijvoorbeeld de engeltjes goed. Kerst doet iets met mensen wat normaal gesproken niet gebeurt. Je ziet steeds vaker ‘hoe meer, hoe beter’. Dat geldt ook voor buitenverlichting. Zakelijk gezien is het fantastisch”.

Welke trends gelden voor Nederland?
“Minimalistische kerstballen doen het goed, de wat meer trendy ballen met daarop grafische vormgeving. Overigens betekent het niet dat het minimalistisch wordt gebruikt. Het mag lekker bling bling zijn. Wat ik weet is dat de verkoop van kerstproducten naar groothandels en winkels nog nooit zo hoog is geweest als dit jaar. Waarschijnlijk komt het door de aantrekkende economie”.

‘More theatre is more sales’, kun je dat verder uitleggen?
“Dat betekent dat het minimalistische binnen kan, maar dat je buiten wel alles in de verlichting zet. Er mag uitgepakt worden. En ook het combineren van meerdere productgroepen zoals Christmas Delight. Dus crosselling met kerstballen, speciale zelfgemaakte wijnen en etenswaren”.

Jullie nieuwe ‘Kinemona Vintage’ is hot topic, kun je er wat over vertellen?
“We droomden over een vintagewereld. Vintage in meubelen en kleding is al jaren in en hoe grappig zou het zijn om dit naar kerst te vertalen? Dat zie je terug in ‘Kinemona Vintage’, oude spullen op een hele moderne manier verwerkt. Denk aan oude kasten en deuren, glas-in-loodramen. Vintage voorwerpen omtoveren tot iets cools is een uitdaging, maar het maakt het ook interessant. En deze nieuwe meubelen kunnen weer gebruikt worden in winkelomgevingen”.

Tekst gaat verder onder afbeelding 

 

Hoe komen jullie aan inspiratie voor zo’n show?
“Het is bij ons een beetje een jongensdroom, denk aan Peter Pan. Iets doen wat we leuk vinden en die kleine dingen megagroot maken. Als onze klanten het niet leuk vinden, dan heb ik het in ieder geval leuk gehad. Wil je Peter Pan zijn, dan moet je iets doen wat je fantastisch vindt. Zo begon ik ooit aan Christmasworld. Ik vond het heel erg leuk en ging er gratis werken”.

Heb je zelf veel met kerst?
“Ik moet bekennen dat het na 27 jaar wel over gaat. Niet dat ik er niks mee heb, maar voor ons is het zeven maanden kerst. Als Nederland kerst heeft gehad, dan hebben we drie we ken later Christmasworld. De cyclus stopt pas ergens eind mei en vanaf oktober begint het weer. Als daartussenin de echte kerst valt, ben ik er privé wel een beetje klaar mee. Mij is ook geleerd: neem je werk niet mee naar huis”.

Hebben jullie thuis een kerstboom staan?
“Nee, we zijn letterlijk weg. We laten een ander een kerstboom opzetten in een hotel of een cruiseboot, maar zelf zijn we er niet aan toe”.

Tot slot, duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Zie je dit ook terug in kerstproducten?
“Duurzaamheid heeft nog geen hoge vlucht in kerst. Wat wel steeds groter wordt, is het goede doel. Kerstballen verkopen in belang het belang van Kika of een andere instantie. In productinnovatie en duurzaam moeten we nog een slag slaan, maar duurzaamheid en commitment met elkaar, ik denk dat er geen groter feest is dan kerst”.

Meer info:
www.2dezign.nl 
www.christmasworld.messefrankfurt.com

Gepubliceerd op: 12-12-2018

Reacties

Comments