Welkom in de wereld van Zusss

Sietske van Hartingsveldt en Femke van der Hoef hadden niet durven dromen dat hun hobbyproject uit zou groeien tot een zeer succesvol label. Toch is dat precies wat er in 10 jaar tijd is gebeurd. Hun zusss-producten liggen inmiddels in 450 Nederlandse winkels en binnenkort volgen ook Belgische verkooppunten. Het assortiment varieert van fashion tot stationary, van woonaccessoires tot zeep, maar heeft altijd de herkenbare stijl die zich het best laat omschrijven door hun eigen slogan: basic, stoer, uniek en een tikkeltje eigenwijs.

Het concept is even simpel als doeltreffend. Sietske: “We ontwerpen betaalbare producten waar we zelf blij van worden en we staan voor een brede doelgroep”. Ook de veelzijdigheid in het assortiment spreekt aan: “Vind je die ene tas niet leuk, dan misschien wel dat jurkje. Of dat leuke dekbed om onder te slapen”.

Familieband

Zusss staat voor de zussen Sietske, Femke en Liesbeth. Die laatste is wel fan, maar geen onderdeel van het bedrijf. Hoe is het om met je zus samen te werken? Femke: “Vooral leuk, maar soms ook lastig. We hebben elkaar de afgelopen jaren heel goed leren kennen. Qua uiterlijk en creativiteit lijken we veel op elkaar. Tegelijkertijd zijn we heel verschillend. We hebben een periode gedacht dat we de ander konden veranderen, totdat we uitspraken dat we dat niet moesten doen. Ik ben van het grote-lijnen-denken en waar ik stop, vult Sietske het aan tot in de details. Dat zijn onze verschillen en dat is onze kracht. We zouden het niet zonder elkaar kunnen”.

Creatief grapje

Het begon met wat oude postzakken. Femke: “Als grapje hebben we ooit spullen gemaakt van oude PTT-postzakken, kussens enzo. Mensen zeiden tegen ons: ‘Joh, dat moet je gaan verkopen, dat is hartstikke leuk!’ Toen hebben we in de zomer bij Sietske in de tuin onze vriendinnen uitgenodigd. Roseetje, nootjes erbij, gewoon gezellig. Dat noemden we Zomerzusss. Vanwege het succes kwam er ook een Winterzusss. We huurden een loodsje van 50 vierkante meter en hebben avondenlang spullen gemaakt om dat loodsje te vullen. De mensen stonden in rijen buiten. Als je er achteraf op terugkijkt, dan is het echt een hobbydingetje geweest. Maar ik denk dat ze er iets in zagen. Want ook al was het handwerk, de producten klopten. Dat zit wel in ons, dat een product het pand niet verlaat als het niet klopt”.

Het perfecte plaatje

Wat dat kloppen inhoudt, vindt Sietske lastig te zeggen: “Het is iets gevoelsmatigs. Perfectionisme, het finetunen van een product. Iets moet van A tot Z kloppen. Een product gaat helemaal door ons hoofd heen, van de stof tot de rits, van de maat tot de bedrukking. En als het product klopt, moet het ook nog overeenkomen met de lijn van de collectie”. Bij het ontwerpen hebben de zussen een sterk beeld van de setting waarin het product gebruikt wordt en de beleving die ze eraan mee willen geven. Sietske: “Op het moment dat we een product verzinnen, zien we bij wijze van spreken de fotoshoot al voor ons”.

Eigenwijs

De nieuwe collectie heeft als thema ”t Herfst!’ Femke vertelt enthousiast: “Ik vind het zelf de allerbeste collectie tot nu toe, omdat we nog meer puntjes op de i hebben gezet. We zijn in de huid gekropen van de herfst naar de winter toe. De bladeren, het gure weer, stampen door de plassen, ijzige kou, het veranderende kleurenpalet van de bladeren… Daar hebben we kleuren, materialen en producten bij gezocht. Groen, roestbruin, zwart, mistig grijs, okergeel, dat zit nu in de collectie. Als je ‘m straks ziet, voel je gewoon de komende winter!” Femke vindt het fijn dat ze niet per se hoeven aan te haken bij de trends: “We kijken er wel naar, maar zijn er niet van afhankelijk. We blijven vooral dicht bij onze eigen stijl. Indirect groei je natuurlijk wel met trends mee. Je wordt geïnspireerd door wat je ziet op internet, Pinterest en in magazines. En daar geef je dan je eigen touch aan. In dat opzicht is onze collectie eigenwijs. Er moet wel een beetje pit in zitten”.

Geprofessionaliseerde huisvrouwenvlijt

Vergeleken met de allereerste collectie is er veel veranderd. Femke: “Een leverancier zei ooit tegen ons: ‘Het is een leuk, uniek product, maar er zit nog iets van huisvrouwenvlijt in’. Dat is er nu wel vanaf. Het is echt geprofessionaliseerd”. Hebben de dames er nog wel plezier in nu ze van hun hobby hun beroep hebben gemaakt? Sietske: “Ja, heel veel juist! We ontwerpen wat we leuk vinden en wat haalbaar is, echt vanuit ons hart. We zijn nog steeds enthousiast. Er zijn wel momenten dat je denkt: is dit wat we wilden? Als we dit van tevoren hadden geweten, zouden we er dan zijn ingestapt? Ik zou het, denk ik, niet hebben kunnen overzien. Ik zou gedacht hebben: dat kunnen we helemaal niet, het managen van mensen, het aansturen van teams… Hoe moeten we dat nu zonder enige achtergrond doen? Maar we zijn er stapsgewijs ingerold. Het gaat zo natuurlijk dat je er met elkaar uitkomt”.

Meer dan een product

In het nieuwe pand in Ridderkerk is goed te zien waarom het merk zo’n grote groep fans heeft. Grappige spreuken op de deuren, het kleurgebruik, de zeep op het toilet: alles ademt de prettige sfeer van Zusss. Met de komst van de showroom kijken de zussen kritisch naar de beurzen waar ze staan. “We gaan nog wel naar Trendz in Gorinchem, maar we vertrekken uit de Jaarbeurs in Utrecht. In onze eigen showroom ontvangen we klanten echt in de wereld van Zusss. Natuurlijk hebben we onze accountmanagers als ze niet speciaal hier naartoe willen komen, maar ik hoop dat ze het wel gaan doen. Dat ze het de moeite waard vinden. Hier begint het namelijk. Het is niet alleen maar een product, er zit veel marketing en gevoel achter wat we proberen neer te zetten. En je hebt hier ook je magazijn. Als het niet superdruk is, dan kun je zeggen: weet je wat je doet? Neem een lekkere bak koffie met een broodje erbij, jouw order wordt nu gepakt. Dat is toch service? En dan klopt het!”

Meer informatie

www.zusss.nl
info@zusss.nl
+31(0)78 6459138

Reacties

Comments