Woonaccessoires van Yoshiko: Zinvol en toch luxueus

Op 24 november bestaat het Nederlandse woonmerk Yoshiko één jaar. Het merkt combineert zingeving met een vleugje luxe.

Social Media

Sinds de oprichting is Yoshiko door samenwerking met belangrijke influencers enorm populair geworden op social media. Woonbloggers @Mariekerusticusstyling, Sanne Pol van &Stijl en Rowena van @Rohousproud deden de styling en de fotografie voor de eerste drie lookbooks en presenteerden de collectie in hun eigen interieur en tussen hun favoriete items.

Inmiddels heeft Yoshiko veel fans op social media. Ook zijn al meer dan 120 verkooppunten gerealiseerd in Nederland: Loods 5, FairPlaza en Bol.com. De mooie, nieuwe collectie is precies op tijd voor het cadeauseizoen.

Zingeving

“De woonaccessoires van Yoshiko staan voor zingeving met een vleugje luxe”, zegt oprichtster Lisa van Roode die voor haar werk door o.a. Bangladesh reist om daar voor Nederlandse kledingmerken te produceren.

Tijdens haar trips naar hoofdstad Dhaka ziet ze hoe straatkinderen aan hun lot worden overgelaten. Daarom besluit ze in 2016, na een grote brand en instorten van kledingateliers, Yoshiko op te zetten: een woonaccessoire-merk waarmee ze kansarme studenten vanaf 15 jaar wil helpen aan een stabiel inkomen, door middel van de handgemaakte ‘lotus bloem’ pin, het icoon van t merk.

Vialisa

Allereerst zoekt ze samenwerking met de stichting Vialisa.com. Daar zijn met de hand in één jaar nu al 10.000 pins gemaakt; hippe broches die als do good-feel good keurmerk op de artikelen terechtkomen, maar die daarna ook nog door klanten gedragen kunnen worden. Met iedere pin sponsort Yoshiko een student, die er maximaal één uur per dag aan mag werken.

Vialisa: ”Ik zie een verandering bij onze studenten. De eerste keer hadden ze geen idee wat van ze aan het maken waren. Door het tonen van jullie Instagram foto’s hebben ze kunnen zien wat er mee gebeurt en daar zijn ze trots op. Door de nieuwe orders hebben ze meer zelfvertrouwen gekregen. Dankzij jullie kunnen we een aantal studenten van een vast maandelijks inkomen voorzien en sparen we kleine beetjes voor hun toekomst.”

Collectie: van recycle naar upcycle

De collectie die 137 artikelen bevat, bestaat uit o.a. gerecyclede materialen die worden ‘geupcycled’ uit wat de natuur biedt. Natuurlijk wonen is een trend. Zo wordt bijvoorbeeld van overgebleven biologisch katoenen reepjes T-shirt uit de kledingateliers ronde tapijten genaaid in naturel tinten en formaten.

Do good – feel good

Lisa van Roode maakt de collecties voor Yoshiko stoer en verfijnd, aards maar ook een tikkeltje exotisch, praktisch en ook heerlijk comfortabel. “Thuis je zintuigen prikkelen op een verantwoorde manier is prettig, zolang je andere mensen ook helpt en de natuur geen schade toebrengt. Het do good – feel good aspect, dus business doen volgens het fairtrade en fairplay principe met de workshops dat is belangrijk voor mij.”

Meer informatie

www.yoshikohome.com

Gepubliceerd op: 13-11-2017

Reacties

Comments