Yoshiko zet de toon door verantwoord te ondernemen met gebruik van natuurlijke materialen

Yoshiko viert eind november pas haar tweede verjaardag en daarom zien ze zichzelf nog steeds als startup bedrijf. Toch zijn al veel klanten binnen en buiten Nederland al gevallen voor de mooie collecties gemaakt van natuurlijke materialen.

De meest voorkomende materialen die gebruikt worden zijn zeegras, jute, waterhyacint en kokosnoot. Indien de natuur niet kan voorzien in de materialen wordt er gekozen voor upcyled materiaal als recycled glas en metaal. Alle goederen worden handvervaardigd in workshops waar ze zelf regelmatig aanwezig zijn om de nieuwe ideeen uit te werken.

“Wij vinden het een sport”, zegt entrepreneur Lisa van Roode, “om steeds nieuwe items te creëren met deze mooie materialen die in de natuur voorkomen en zodoende de aarde niet onnodig te belasten. In het geval van waterhyacint helpt het juist door het materiaal uit de waterwegen te oogsten. Zo kunnen de vissers beter gebruik maken van de rivieren om makkelijker door de toch al overbeviste wateren te varen om inkomen te vergaren. En bijvoorbeeld kokosnoten worden normaliter na gebruik van t sap, melk en vruchtvlees weggegooid. Wij laten er mooie maar ook praktische items van maken, zoals kokos wax kaarsjes. Gezellig voor op t terras en binnen wanneer de dagen weer korter worden.”
“De millenials zijn onze grootste fans, want zij zijn zoekende naar duurzame merken. Omdat wij niet alleen het milieu een warm hart toedragen maar ook op een eerlijke manier zaken doen, werken wij uitsluitend samen met workshops die dezelfde kernwaarden hanteren. Daarom noemen wij onzelf een do-good-feel-good merk. ”

De collectie bestaat uit een never out of stock deel die maandelijks wordt aangevuld met nieuwe items. Natuurlijk moet een winkel dynamisch en spannend blijven. Daarnaast biedt Yoshiko ook de unieke service van retour nemen van items, want het is zonde om lang met goodies te blijven zitten, terwijl een dealer in een andere stad of land dat item juist goed verkoopt.

“Recyclen en bewust omgaan met de aarde zit in ons DNA”, aldus Lisa van Roode. “Daarom versturen we de pakketten naar de klanten zelfs in gebruikte dozen. Het is niet eens de goedkoopste manier want het vinden van de juiste doos om de order zo efficient mogelijk te verpakken vergt best veel tijd. Maar dat is het dubbel en dwars waard en onze klanten begrijpen dit dan ook.”

Meer informatie

www.yoshikohome.com

Gepubliceerd op: 29-08-2018

Reacties

Comments